Dar Pomorza – trzymasztowa fregata, zakupiona w lipcu 1929 roku przez pomorski Komitet Floty Narodowej i inne organizacje, poszukujące następcy szkolnego żaglowca „Lwów”.
Zbudowany w 1909 r. jako  „Prinzess Eitel Friedrich” w hamburskiej stoczni  Blohm &Voss. Po I wojnie światowej,  przekazany Francji w ramach reparacji wojennych. Na początku roku 1927 roku żaglowiec przejął baron Maurice de Forest, który planował jego przebudowę na jacht z napędem mechanicznym, jednak wkrótce zrezygnował i wystawił fregatę na sprzedaż.
Po zakupie przez Pomorski Komitet Floty Narodowej, żaglowiec, pod nazwą „Pomorze”, z trudnościami na skutek sztormowej pogody, przeholowano na przełomie 1929/30  pod dowództwem Konstantego Maciejewicza z Saint Nazaire do duńskiej stoczni w Nakskov. Tam został wyremontowany i przebudowany. Pod nazwą „Dar Pomorza”, nadaną dla upamiętnienia znacznego wkładu finansowego pomorskiego społeczeństwa, przybył do Gdyni 19 czerwca 1930 r. Uroczystego chrztu, poświęcenia statku i bandery dokonał 13 lipca biskup Stanisław Okoniewski. Rodzicami chrzestnymi zostali: Minister Przemysłu i Handlu Eugeniusz Kwiatkowski oraz pani Maria Janta-Połczyńska.

 
Po tygodniu „Dar Pomorza” wyszedł w swą pierwszą podróż szkolną z uczniami Państwowej Szkoły Morskiej, przeniesionej w tymże roku z Tczewa do Gdyni.
Jesienią 1981 r. rejsem do fińskiego Kotka „biała fregata” zakończyła aktywną służbę pod polską banderą. Odbyła w tym czasie 102 rejsy szkolne, przepłynęła pół miliona mil morskich, na jej pokładzie wyszkoliło się 13 384 studentów.

 
Formalne wycofanie miało miejsce 4.VIII.1982 r. Przekazanie żaglowca Centralnemu Muzeum Morskiemu odbyło się 16.XI.1982 r., a po niezbędnym remoncie i przystosowaniu do pełnienia nowej funkcji, 27.V.1983 r. udostępniony został zwiedzającym statek-muzeum „Dar Pomorza”, zacumowany na stałe przy Nabrzeżu Pomorskim obok Skweru Kościuszki w reprezentacyjnym centrum macierzystej Gdyni.

Więcej informacji na www.nmm.pl/dar-pomorza

 

[codepeople-post-map]