Światowy Dzień Turystyki jest okazją do spotkania środowiska turystycznego Gdyni, tworzącego co dzień gdyńską ofertę turystyczną i mającego wpływ na jej jakość i zadowolenie gości wracających do naszego miasta. Frekwencja na wydarzeniach, imprezach, a także liczba odwiedzających najważniejsze gdyńskie atrakcje w I połowie i miesiącach letnich turystycznego roku 2018, daje wiele satysfakcji i zadowolenia nie tylko branży turystycznej, ale też gościnnym mieszkańcom naszego miasta.

 

Od kilku lat rośnie zainteresowanie Gdynią wśród turystów i odwiedzających miasto przez cały rok. Miejska Informacja Turystyczna obsłużyła ponad 65 000 turystów. Poza sezonem wypoczynkowym gdyńskie środowisko turystyczne współpracujące w ramach Gdyńskiej Rady Turystycznej i Partnerów promuje miasto jako miejsce spotkań.

 Mieliśmy się z czego cieszyć w poprzednich latach, a tym razem było jeszcze lepiej, To pokazuje, że mamy duży potencjał i jest o co walczyć, ale także pokazuje, że nasza diagnoza by podążać w takim, a nie innym kierunku rozwoju rynku turystycznego była słuszna – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała,wiceprezydent Gdyni. – Przede wszystkim chcemy proponować nasze miasto jako miasto spotkań. Potencjał miasta widzimy w organizacji turystyki branżowej, w organizowaniu konferencji, kongresów, w zapraszaniu tutaj biznesu i wykorzystywaniu fantastycznej oferty kulturalnej i sportowej, która stała się rozpoznawalną marką naszego miasta w całej Polsce i poza granicami – podkreśla wiceprezydent Gdyni.

 

Podstawą letniej gdyńskiej oferty turystycznej są posiadane walory, tj. usytuowanie w centrum plaży, przystań jachtowa, modernistyczna zabudowa Śródmieścia i bliskość Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Tegoroczne lato zachwyciło gości i mieszkańców słoneczną pogodą. Turyści spędzali czas na miejskich plażach, gdzie można ich było spotkać dosłownie przez cały dzień.

Amatorzy spacerów, turyści ciekawi lokalnych atrakcji w czasie nawet upalnych dni odwiedzali chętnie Akwarium Gdyńskie, Muzeum Emigracji, czy też Centrum Nauki Experyment. Podsumowanie ruchu turystycznego od stycznia do września 2018 r. pokazuje, iż obiekty będące na topliście największych atrakcji Gdyni odwiedziło łącznie 914 734 osób.

Gdyńskie letnie, cykliczne wydarzenia kulturalne, m.in. Open’er Festival, Festiwal Polskich Filmów Fabularnych czy Męskie Granie, w tym roku uzupełnił Lato z Radiem Festiwal. W wymienionych i innych letnich imprezach łącznie wzięło udział ponad 360 000 osób.

Wydarzeniom kulturalnym towarzyszyły imprezy sportowe takie jak PKO Grand Prix Gdyni, gdzie w tegorocznych trzech edycjach uczestniczyło 14 451 zawodników i kibiców. Frekwencja na Gdynia AeroBaltic Powered by Lotos Air BP wyniosła 300 000 osób, bijąc zeszłoroczny rekord zainteresowania. Na Enea IRONMAN 70.3 Gdynia w ciągu trzech dni imprezy gościło 34 200 pasjonatów triatlonu i entuzjastów oglądania na żywo tej dyscypliny sportu.

– Gdynia 2018 to rok, który jeszcze trwa. Ale już dzisiaj możemy powiedzieć, że to rok kolejnych rekordów. Oprócz niesamowitych emocji mogliśmy liczyć na mieszkańców Gdyni, Pomorza i Świata, którzy bardzo licznie uczestniczyli w naszych imprezach sportowych. Gdynia kocha sport, a sport kocha Gdynię – mówi Marek Łucyk, dyrektor Gdyńskiego Centrum Sportu. – To ogromny motor napędowy, który wpływa na turystykę z tego względu, że uczestnicy naszych imprez bardzo często przyjeżdżają kilka dni wcześniej i wyjeżdżają kilka dni później. Idealną imprezą, która pokazuje ten ruch turystyczny w Gdyni jest IronMan, bo faktycznie już na kilka dni przed samymi zawodami widzimy osoby, które przyjeżdżają z całymi rodzinami, zostają w Gdyni, spędzają wolny czas, jedzą w naszych wspaniałych restauracjach, robią zakupy – wymieniaŁucyk.

Badania ruchu turystycznego w Gdyni przygotowuje Uniwersytet Morski, dzięki czemu będzie łatwiej ocenić możliwości i najmocniejsze turystyczne strony.

– Wkrótce współpraca Gdyni i Uniwersytetu Morskiego zaowocuje realizacją projektu badawczego, będącego „Kompleksowym spojrzeniem na możliwości Gdyni w zakresie usług hotelarskich, w kontekście rozwoju turystyki biznesowej” – mówi dr Marzena Wanagos z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. – Wyszliśmy z badaniami do usług hotelarskich, ich oferta jest bazą, aby takie usługi mogły się rozwijać. Mamy nadzieje, że pod koniec października będą pierwsze wyniki tego raportu. Ten etap polegał na badaniu strony podażowej, czyli co mamy, co oferujemy. Miejmy nadzieję, że na początku roku uda nam się pogłębić te badania o stronę popytową, czyli turystów – wyjaśnia dr Wanagos.

– Badania prowadzą naukowcy i studenci uniwersytetu. Umożliwią one nakierowanie polityki turystycznej miasta na potrzeby odwiedzających Gdynię – dodaje Katarzyna Gruszecka – Spychała, wiceprezydent Gdyni. – Dostaniemy dane, które są sprawdzone i na pewno dadzą nam rzetelną wiedzę o tym, jak ruch turystyczny obecnie wygląda, a zatem pozwalają go mądrze planować na przyszłość.

 

źródło: UM Gdyni