Zabytkowy trolejbus ZIU-682B zwany „Ziutkiem” wraca na gdyńskie ulice. Zapraszamy w czwartek, 15 września o godzinie 9.50 na zbiórkę pod Urzędem Miasta Gdyni aby o godzinie 10.00 udać się na wspólną przejażdżkę.

Zabytkowy trolejbus ZiU-682B został zbudowany na bazie modelu ZiU-9, który jest najdłużej i w największej liczbie (42 tys.) wyprodukowanym trolejbusem na świecie. Prototyp tego pojazdu powstał w 1966 r. w Zakładach im.  Urickiego w mieście Engels w ówczesnym Związku Radzieckim. Seryjna produkcja rozpoczęła się w 1972 r. Pomimo upływu ponad czterdziestu lat od tego czasu, zmodyfikowane trolejbusy ZiU-9 są produkowane do dzisiaj, także w innych fabrykach (m.in. na Białorusi).

Trolejbusy ZiU-9 były eksploatowane głównie w krajach byłego Związku Radzieckiego. W wersji eksportowej eksploatowano je w Argentynie, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii, Polsce i na Węgrzech. Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i z pomocniczym napędem bateryjnym. Jeden egzemplarz przystosowano do ruchu lewostronnego.

Do Gdyni trolejbusy ZiU-9 sprowadzono w 1975 r., umożliwiając ponowny rozwój komunikacji trolejbusowej. Dostarczano je w kilku seriach do 1985 r. (łącznie wprowadzono 103 sztuki – o numerach inwentarzowych w zakresach 12001-12099 i 12200-12203). Poza Gdynią trolejbusy ZiU-9B eksploatowano w Słupsku, Warszawie i Tychach. Ostatnie pojazdy tego typu zostały wycofane w Gdyni w 1997 r., zaś kilka lat dłużej, bo do 2001 r., kursowały jeszcze po Lublinie.

Trolejbus ZiU-9 oparty jest na stalowej, samonośnej konstrukcji. Pierwsze serie posiadały obniżoną podłogę w tylnej części, jednak osłabiało to konstrukcję pojazdu, dlatego w kolejnych egzemplarzach zastosowano już wysoką podłogę na całej długości pojazdu. Do napędu wykorzystano szeregowo-bocznikowy silnik prądu stałego typu DK210 o mocy 110 kW. Sterowanie silnikiem odbywało się za pomocą rezystorowo-stycznikowego układu regulacji prędkości – za pomocą tzw. wału kułakowego – co było rozwiązaniem nietypowym w pojazdach komunikacji miejskiej. Trolejbusy posiadały pneumatyczny układ zawieszenia oraz hydrauliczne wspomaganie kierownicy.

Trolejbusy ZiU-9 były obarczone wieloma wadami. Główną z nich była delikatna konstrukcja nadwozia, skutkująca pękaniem ramy, szczególnie w ciężkich warunkach pracy. W polskich warunkach eksploatacji najczęściej występowały usterki wynikające z bardzo słabej jakości izolacji instalacji elektrycznej.
Eksploatowany obecnie w Gdyni zabytkowy trolejbus ZiU-682B pochodzi z ukraińskiego miasta Łuck, gdzie kursował od 1984 r. pod numerem inwentarzowym 115. W listopadzie 2015 r. pojazd zakupiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni Sp. z o.o. To już czwarty zabytkowy trolejbus na ulicach Gdyni. Remont kapitalny pojazdu został wykonany przez pracowników PKT, z których wielu nadal pamięta te trolejbusy i ich liczne tajemnice. Trolejbus otrzymał numer inwentarzowy 12096, który posiadał ostatni pojazd wprowadzony do Gdyni spośród wyprodukowanych w 1984 r.

 

źródło: Urząd Miasta Gdyni